ИМА ЛИ ОБЩИНА ШУМЕН АНТИКРИЗИСНИ МЕРКИ?

svilen2009На предстоящата сесия Общински съвет – Шумен ще разгледа отчета за изпълнение на бюджета към първото шестмесечие на 2009г. Анализа на финансовите данни от 2008г. и първите 6 месеца на 2009, както и ежедневната информация относно развитието на световната икономическа криза, са напълно достатъчни за поставянето на най-важните проблеми днес и очакванията за икономическото развитие в бъдеще. Макари позакъснели, много е важно да се вземат адекватни мерки срещу разрастването на кризата и отражението й върху бизнеса и доходите на хората в Шумен. Сега е момента да се покажат силните и слабите страни в управлението на общината.
Още един анализ на Института за пазарна окономика(ИПИ), който излезе само преди седмица, на тема какви са условията за правене на бизнес в 28 областни градове в България. Изследването се прави за първи път в България, като резултатите в него са на база допитвания до бизнеса и общините, и се отнася за 2008г. В общата оценка Шумен се намира на 15 място, след Благоевград и преди Монтана, Ямбол, като основните индекси по които са оценявани областите са: местни данъци, местни такси, електронно управление, административни услуги и корупция. Според изследването най-добрата позиция на Шумен е в областа на корупцията, където е на 6-то място от 28-те града, въпреки притеснителното 12-то място в подточката: „Нерегламентирани плащания от страна на фирмите/подкупи”. Най-лошите позиции на Шумен са съответно – ниво на местни данъци – 26-то място и местни такси – 21-во място (за повече информация: http://www.ime.bg).
В отчета за изпълнението на бюджета към 30.06.2009г., който ще бъде разгледан на предстоящия Общински съвет ясно се вижда, че в структурата на приходите половината са с държавен произход, другата половина са от местните данъци и такси, а приходите от продажби на общински терени и имоти са минимални. Най-голяма част от разходите пък заемат разходите за заплати, издръжка и капиталовите разходи.
Относно приходите, на всички вече трябва да е пределно ясно, че от тук нататък ще става все по-лошо. Липсата на продажби на общински имоти, липсата на сделки по придобиване и прехвърляне на имоти вече няма да запълват онази голяма дупка в общинския бюджет. Това от своя страна трябва да повлияе върху политиката за разходи на общината. Въпреки този факт, който не се отрича от общинска администрация, общината продължава да работи по проекти, които не са икономически доказани и финансово обезпечени. Продължават да се изграждат и правят ремонти на паркове и градини, междублокови пространства, строеж на 2 жилищни сгради в момент когато Шумен е пълен с недовършени кооперации. Дори след като последният проект беше обявен за спрян, поради липса на средства, процедурата за избор на изпълнител продължава, което означава, че все пак той рано или късно ще бъде осъществен. Нищо не се прави и за оптимизиране на административните разходи и издръжка. Воденето на такъв вид политика, може да бъде обяснена единствено с изборите за местна власт след 2 години. Нищо друго не може да аргументира, харченето и наливането на пари в неща, които хората в Шумен не са виждали от години, но без икономическа изгода от тях. Още един пример за такъв разход е и новогодишното осветление закупено през декември 2008г. от Община Шумен за 100 000лв. А все пак сме в криза!
А кризата предполага, по прагматичен подход, непопулярни мерки и свиване на точно тези разходи, които не са от най-належащите. Например, детските ясли и градини спешно се нуждаят от ремонт, а децата ни прекарват много повече време там от колкото в реновираната до блока детска площадка. Ако толкова много Общината иска да има нови жилища, то нека поне да закупи отделни апартаменти от съществуващите недовършени жилищни сгради. По този начин ще се помогне на много инвеститори да завършат проектите си, собствениците на другите закупени от тези сгради апартаменти ще могат да влязат във владение, и това ще се отрази изключително благоприятно на най-ударения сектор от кризата- строителството. Високите местни данъци и такси в никакъв случай не правят по-лесен живота на данъкоплатците в общината. Подхода за тяхното формиране не трябва да е само с цел напълване на общинската хазна. Именно тези инструменти са връзката между Общинска администрация и предприемачи, ивеститори, жители. Тяхната икономическа дейност зависи в голяма степен и от нивата на местните налози. А в свободната пазарна иконимка всеки търси на-доброто място за живеене и работа.
За съжаление трябва да се отбележи, че в отчета не са посочени конкретни антикризисни мерки и мероприятия. Позоваването на Антикризисна програма, която е неясна за обществото в своята същност, не може да даде представа за начините по-който Община Шумен, ще реагира на процесите свързани с увеличение на безработицата, стагнацията, дефлацията, естествено в рамките на нейните правомощия. А задълбочения анализ показва, че бюджета на общината няма да издържи до края на годината, приходите в бюджета са далеч под очакванията, и че разходите вървят изпреварващо на приходите.
Тези данни очертават възможните пътища пред общината в момент на криза, която, както казват всички анализатори, тепърва ще се засилва. Единият е досегашния, а именно приоритетно изграждане на обекти, които биха имали значение единствено за спечалването на следващите местни избори, които пък са за сметка на високите местни данъци и такси плащани от данъкоплатците. Другият, е пътя на решаване на проблемите с цел смекчаване ефекта на кризата, пътят на свиване на разходите на общината, оптимизиране на общинските структури и предприятия,подобряване на бизнес средата, намаляване на местните данъци и такси, преразглеждане и преоценка значимостта на започнатите проекти.

Свилен Вълканов
Регионален координатор на ДСБ,
Общински съветник в ОС-Шумен / 2003-2007г./

27.07.2009г.
Гр.Шумен

Вашият коментар